ACM Onderwater Administratie & Belastingen

Voor ondernemers. Berichten in onze App

Betere bescherming bij zakendoen op digitale platforms
Voor het MKB komt er meer zekerheid wat betreft het zakendoen met digitale platforms, zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. Daarover is in EU-verband overeenstemming bereikt in de vorm van een Platform-to-Business (P2B)-verordening. Dergelijke platforms zijn voor ondernemers een belangrijk instrument om hun diensten en producten aan te bieden.
Volgorde van zoekresultaten
De P2B-regelgeving betreft zaken als transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels met betrekking tot geschillenbeslechting. De voorschriften gelden ook voor platforms die hun hoofdvestiging niet in de EU hebben, maar er wel opereren, zoals Google, Facebook en Amazon. Na publicatie (volgt deze zomer) hebben de platforms een jaar de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen.
Afhandeling geschillen
Het is de bedoeling dat de regelgeving zorgt voor eerlijke verhoudingen tussen platforms en ondernemers, door transparantie en effectieve geschillenbeslechting. Zo moeten ondernemers bij een geschil een beroep kunnen doen op het platform in kwestie voor kosteloze en snelle afhandeling. Ons kantoor geeft u graag alle informatie.
  • De nieuwe P2B-regelgeving moet zorgen voor eerlijke verhoudingen tussen platforms en ondernemers.
  • Bij een geschil moeten ondernemers kunnen rekenen op kosteloze en snelle afhandeling door platforms.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Nieuwe Europese regels voor flexwerkers
 
Het Europees Parlement heeft ingestemd met een richtlijn met betrekking tot nieuwe vormen van werk. Voor u als werkgever heeft dat een aantal gevolgen. Daarvan stippen we hieronder een aantal aan. Graag neemt ons kantoor met u door welke gevolgen de nieuwe richtlijn voor u heeft.
 
Duidelijkheid
Als werkgever mag u flexwerkers, die u kort inhuurt, niet beperken in het aannemen van klussen voor andere partijen. Daarnaast moeten arbeidsvoorwaarden en taakomschrijving duidelijk zijn. Dat geldt ook voor de duur van de klus, de vergoeding en de werktijden. Wanneer een opdracht buiten de aangegeven werktijden valt, mogen flexwerkers deze zonder gevolgen weigeren.
 
Proeftijd
Wanneer u een opdracht annuleert moet dit tijdig gebeuren, anders bent u compensatie verschuldigd. Ook proeftijden zijn aan voorwaarden gebonden: niet langer dan zes maanden. Wanneer u opnieuw een overeenkomst met een flexwerker aangaat voor dezelfde functie, is een proeftijd niet opnieuw toegestaan. De EU-lidstaten zijn akkoord met de regels, die binnen drie jaar moeten worden toegepast.
 
  • Volgens een nieuwe, Europese richtlijn krijgt u als werkgever te maken met beperkingen bij het inhuren van flexwerkers.
  • Het Europees Parlement en de lidstaten zijn akkoord met de nieuwe regels, die binnen drie jaar moeten worden toegepast.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het komt vaak voor dat werkgevers een werknemer na twee jaar ziekte ‘slapend’ in dienst houden. Ze hebben geen trek in het betalen van een transitievergoeding, of ze hebben er de middelen niet voor. Daartoe heeft de overheid de ‘Regeling compensatie transitievergoeding’ in het leven geroepen. De regeling gaat in op 1 april 2020 en heeft een terugwerkende kracht tot 1 juli 2015.
 
Correspondentie
De aanvraag voor compensatie kunt u indienen bij het UWV. Ons kantoor regelt dit uiteraard graag voor u. Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet u allerlei ‘bewijsmateriaal’ kunnen overleggen. Dit materiaal bestaat uit alle ter zake doende correspondentie en administratieve gegevens. We vertellen u graag aan welke verplichtingen u moet voldoen en leveren alle gegevens, wanneer dit voor ons mogelijk is.
 
Oud en nieuw
Compensatie-aanvraag voor oude gevallen moet worden gedaan voor 1 oktober 2020. Voor nieuwe gevallen geldt een termijn van zes maanden na volledige betaling van de transitievergoeding. Wat betreft oude gevallen beslist het UWV binnen zes maanden over toekenning; voor nieuwe gevallen geldt in eerste instantie acht weken.
  • Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet u allerlei ‘bewijsmateriaal’ kunnen overleggen.
  • Let op de termijnen waarbinnen aanvragen moeten worden gedaan.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het kabinet Rutte III zegt het ondersteunen van mkb-ondernemers en startups bij het aantrekken van financiering (zoals risicokapitaal) als een belangrijke uitdaging te zien. In dit kader stelt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) 1,1 miljoen euro beschikbaar om regionale Financieringstafels op te zetten. Wat dit voor u kan betekenen, bespreken we graag met u. Hieronder in grote lijnen hoe het functioneren van de ‘tafels’ bedoeld is.
 
Vraag en aanbod
Diverse instanties nemen deel aan de Financieringstafels (waarvan al een aantal actief is), die samenwerking tussen regionale financieringsnetwerken faciliteren. Dit moet voor ondernemers de beschikbaarheid van investeringskapitaal optimaliseren: vraag en aanbod komen bij elkaar.  
 
Brainport Eindhoven
Een van de al actieve Financieringstafels is Brainport, in de regio Eindhoven. Maandelijks brengen drie banken een casus in en houdt een ondernemer een pitch. Kredietaanvragen worden aan deze tafel besproken. Er zijn hier al meer dan honderd ondernemers geholpen. Daarbij ging het niet alleen om kapitaal, maar ook om kennis en het aandragen van het juiste netwerk.
  • Financieringstafels moeten voor ondernemers de beschikbaarheid van investeringskapitaal optimaliseren.
  • De tafels kunnen ook een rol spelen bij het aandragen van kennis en het juiste netwerk.    

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
In het midden- en kleinbedrijf bestaat relatief veel behoefte aan externe financiering, zo wijzen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit. Hoe groter het bedrijf, des te groter de behoefte (geldt niet voor grootbedrijf). Grotere ondernemingen kloppen het vaakst aan bij de bank.
 
Vorm
Kleine ondernemingen, zoals startups, doen het vaakst een beroep op alternatieve bronnen, zoals crowdfunding en informele investeerders. Welke vorm past het beste bij uw financieringsbehoefte en bij uw bedrijf? Ons kantoor zoekt het graag voor u uit. Daarbij brengen we uiteraard uw gehele financiële situatie in kaart en we kijken – als u wilt – naar uw kansen in de markt waarin u opereert.
 
Voorwaarden
Met informele investeerders is in beginsel niets mis, maar hoe informeel is informeel? Het hangt er onder andere vanaf hoe zo’n investeerder zijn risico’s gecompenseerd wil zien. Steek uw hoofd niet in een strop. De voorwaarden van een overeenkomst nemen we graag met u door, voor u een handtekening zet.
  • Welke financieringsvorm past het beste bij uw behoefte en bij uw bedrijf?
  • Met informele investeerders is in beginsel niets mis, maar hoe willen zij hun risico’s gecompenseerd zien?

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Bestuurlijke aansprakelijkheid
Wanneer een BV verplichtingen niet nakomt of regels overtreedt, is de BV hierop aanspreekbaar. Dat geldt niet voor het bestuur van de BV, tenzij er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Wanneer dit bestuur uit meerdere personen bestaat, zijn zij allen verantwoordelijk voor elkaars handelen. Uit deze verantwoordelijkheid kan ook gezamenlijke aansprakelijkheid voortkomen.
Schuldeisers
Die aansprakelijkheid ligt anders ten opzichte van schuldeisers, maar het voert hier te ver dit precies uiteen te zetten. Ons kantoor geeft u graag persoonlijk uitleg.
Met betrekking tot onbehoorlijk bestuur valt nog het een en ander op te merken. Bij een faillissement gaan heel wat rechters niet snel over tot een dergelijke kwalificatie.
Verzekeren
Dat doen rechters echter wel direct wanneer geen goede administratie is bijgehouden, de jaarrekening van de BV te laat is gepubliceerd (het belang hiervan kan niet snel worden overschat) en dit een rol heeft gespeeld in het faillissement. Ten slotte: u kunt zich verzekeren tegen bestuurlijke aansprakelijkheid, maar dit is slechts effectief wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Ons kantoor licht u graag voor.
  • Het belang van een goede administratie en tijdige publicatie van de jaarrekening kan niet snel worden overschat.
  • U kunt zich verzekeren tegen bestuurlijke aansprakelijkheid, maar dit is slechts onder bepaalde voorwaarden effectief.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Makkelijker zakendoen in de EU
 
Wanneer u bedrijfsmatig actief wilt worden in EU-lidstaten is er goed nieuws: de te volgen procedure wordt eenvoudiger. Hierover is recent een akkoord bereikt tussen de aangesloten staten, het Europees Parlement en de Europese Commissie.
Tijd en geld besparen
Onderdeel van het akkoord is dat verhuizen naar een andere lidstaat beter wordt gefaciliteerd. Dat geldt ook voor vestigingen opzetten in een andere lidstaat en voor fuseren met een bedrijf in een andere lidstaat. Het is de bedoeling dat de nieuwe regels tijd en geld besparen. Ook bemoeilijken de nieuwe regels het beginnen van een zogeheten postbusfirma, waarmee belastingen en/of arbeidsrecht kunnen worden omzeild.
Werknemers raadplegen
Om voornoemde zaken in EU-verband te doen is voor u toestemming van de Nederlandse overheid nodig. Uw plannen worden beoordeeld op legitimiteit, er wordt bepaald waar omzetbelasting moet worden betaald en uw werknemers moeten worden geraadpleegd wanneer zij een rol spelen in uw plannen.
 
  • Het EU-akkoord faciliteert verhuizen naar een andere lidstaat, aldaar vestigingen opzetten en fuseren met een bedrijf aldaar.
  • Voor uw plannen is toestemming van de Nederlandse overheid nodig.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het lenen van de eigen BV door een DGA wordt in 2022 beperkt. Op schulden aan de eigen BV hoger dan € 500.000 komt een heffing. Het kabinet beoogt daarmee belastinguitstel en -afstel door hoge leningen bij de eigen BV te voorkomen. Een concept-wetsvoorstel daartoe is begin maart dit jaar gepubliceerd. Wat de maatregel voor uw situatie betekent, neemt ons kantoor graag persoonlijk met u door.  
 
Ab-houders
De heffing op schulden, hoger dan € 500.000, aan de eigen BV gaat ook gelden voor alle aanmerkelijkbelanghouders (ab-houders). Die status geldt voor personen met een aandelenbezit van vijf procent of meer in een aandelenvennootschap. Heeft de ab-houder een fiscale partner, dan wordt de heffing verdeeld over de ab-houder en de partner. Schulden bij meerdere BV’s, als ab-houder, worden bij elkaar opgeteld.  
 
Familieleden
Leningen aan familieleden van de ab-houder (bijvoorbeeld kinderen, ouders, grootouders en kleinkinderen) tellen mee. Dat geldt ook voor rekening-courantschulden, maar niet voor leningen die gelden als eigenwoningschuld (op bepaalde voorwaarden). De concept-regelgeving bevat diverse bepalingen die ontwijking van de heffing moeten voorkomen.
  • Veel leningen tellen mee wat betreft de heffing, eigenwoningschulden niet, op voorwaarden.
  • De concept-regelgeving bevat diverse bepalingen die ontwijking van de heffing moeten voorkomen.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Wanneer u bestuurder bent van een BV, of op het punt staat dat te worden, hebt u de keuze tussen het aangaan van een managementovereenkomst of een arbeidsovereenkomst. Een managementovereenkomst heeft diverse voordelen voor u en voor de BV waarvoor u werkzaamheden verricht. Onderstaand gaan we daar kort op in. Vanzelfsprekend staat ons kantoor voor u klaar om u uitgebreid voor te lichten.
 
Wettelijke regelingen
Een van de voordelen van een managementovereenkomst: deze valt niet onder het arbeidsrecht. Daardoor is een aantal wettelijke regelingen (met betrekking tot ontslagbescherming, transitievergoeding, ziekte en verlof) niet van toepassing. Er zijn ook diverse fiscale voordelen, voor beide partijen.


Kostenposten
Punt van aandacht: een managementovereenkomst mag in de praktijk niet te veel gelijkenis vertonen met een arbeidsovereenkomst. Niet alleen moeten alle afspraken duidelijk worden vastgelegd in de managementovereenkomst, maar in de praktijk moeten deze afspraken worden nageleefd. Is dat niet het geval, dan kan de overeenkomst alsnog als arbeidsrelatie worden gekwalificeerd. Met diverse kostenposten voor beide partijen als gevolg.
  • In een managementovereenkomst moeten alle afspraken duidelijk worden vastgelegd.
  • Een managementovereenkomst mag in de praktijk niet te veel gelijkenis vertonen met een arbeidsovereenkomst.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het Nederlandse bedrijfsleven bereidt zich betrekkelijk laat voor op de gevolgen van de Brexit. Dit roept de Belastingdienst. Wordt het voor uw bedrijf ook hoog tijd om wat dit betreft de puntjes op de i te zetten? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar. Nog niet alle belastingtechnische consequenties van de Brexit zijn bekend, maar wij houden de vinger aan de pols voor u.
 
EORI-nummer
Er zijn maatregelen die u nu al kunt nemen, of die wij voor u kunnen verzorgen. Wanneer u regelmatig goederen importeert vanuit het Verenigd Koninkrijk hebt u een EORI-nummer nodig, dat moet worden aangevraagd. Ook is er dan de mogelijkheid een vergunning voor btw-verlegging aan te vragen.
 
Certificaten
Zonder deze vergunning moet uw bedrijf steeds opnieuw aangifte doen en btw afdragen bij de douane. Mét de vergunning kan de btw worden opgenomen in de volgende btw-aangifte. Het kan zijn dat uw bedrijf meer vergunningen en certificaten nodig heeft om zaken te doen met en in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit. Wij zoeken het graag voor u uit en regelen het.
  • Met een EORI-nummer kan een vergunning voor btw-verlegging worden aangevraagd.
  • Met de vergunning hoeft uw bedrijf niet steeds opnieuw aangifte te doen en btw af te dragen bij de douane.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Deadline asbestverwijdering verworpen

Wanneer uw sportclub voor 1994 is opgericht, zou het wel eens kunnen dat het dak van uw clubhuis asbest bevat. Tot 1994 werd veel gebruik gemaakt van asbest in daken, daarna werd het materiaal verboden als toepassing. Over het verwijderen van asbest was en is veel te doen, maar de deadline van 1 januari 2028 – alle asbest gesaneerd – is recent door de Eerste Kamer verworpen.
Subsidiepotje
Het is niet de eerste keer dat de ‘asbest-deadline’ onderwerp van discussie is. Eerst was het 2024, toen 2025 en vervolgens 2028. Het oorspronkelijke subsidiepotje was in een oogwenk leeg. Dat viel te verwachten, omdat vorig jaar nog sprake was van 15.000 voetbalvelden aan asbesthoudende daken.
Vraag en aanbod
Een nieuwe deadline is vooralsnog niet bekendgemaakt. Dit heeft te maken met het feit dat de kosten voor het verwijderen van een asbestdak fors gestegen zijn, omdat de vraag veel groter is dan het aanbod. Er zijn te weinig bedrijven die asbest veilig kunnen verwijderen en die bedrijven kunnen moeilijk personeel vinden. Wordt vervolgd.
  • Een nieuwe datum, waarop alle asbestdaken in Nederland moeten zijn verwijderd, is vooralsnog niet bekendgemaakt.
  • De kosten van het verwijderen van asbestdaken zijn fors gestegen, omdat de vraag veel groter is dan het aanbod.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Meer toezicht Belastingdienst op ‘sportstivers’ 
 
De Belastingdienst intensiveert sinds 2017 de handhaving van de belastingplicht van stichtingen en verenigingen (‘stivers’). In 2019 is er extra aandacht voor de sportbranche. Men denkt namelijk vaak dat er geen belastingplicht is wanneer in de oprichtingsakte geen winstoogmerk is opgenomen: een misverstand. Wanneer uw administratie geheel in handen is van ons kantoor, zal geen sprake zijn van dit misverstand. Anders is het hoog tijd uw situatie samen door te nemen.
 
Vragenformulieren
De Belastingdienst begint met het geven van voorlichting en stuurt vervolgens vragenformulieren aan stivers. Aan de hand van de antwoorden wordt vastgesteld of er belastingplicht is. Zo ja, dan gaat deze begin volgend jaar in, of eerder als daartoe aanleiding bestaat.
 
Oneerlijke concurrentie
De maatregelen dienen ter bestrijding van oneerlijke concurrentie met het bedrijfsleven door stivers. Wanneer blijkt dat een stiver plichten heeft wat betreft loonheffing, omzet- en/of vennootschapsbelasting kan het zijn dat de organisatie in aanmerking komt voor speciale regelingen en vrijstellingen. We lichten u graag voor.
 
  • Het is een misverstand dat belastingplicht vervalt wanneer geen winstoogmerk in de oprichtingsakte is opgenomen.
  • Wat betreft loonheffing en omzet- en/of vennootschapsbelasting kan uw organisatie in aanmerking komen voor speciale regelingen en vrijstellingen.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 


Ongeveer een jaar geleden hebben we u bericht over de subsidie voor het verwijderen van asbestdaken. Het potje hiervoor zou van tijd tot tijd een beetje groter worden gemaakt. Dat leek geen vreemde aankondiging, want op dat moment was het aantal vierkante meters asbestdak, dat voor 1 januari 2024 verwijderd moet zijn, nog gigantisch. Maar het geld is op.   
 
Afvalstoffenheffing vervalt
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat, heeft dit laten weten. Het potje wordt niet meer aangevuld en subsidie kan niet meer worden aangevraagd. Wel wil Van Veldhoven het makkelijker maken een lening af te sluiten om asbestdaken te verwijderen. Daarnaast vervalt voorlopig de afvalstoffenheffing voor het asbest dat van daken komt, op voorspraak van de Tweede Kamer.  
 
Voorwaarden
Ook heeft de Tweede Kamer gepleit voor een fonds, waarop een beroep kan worden gedaan wanneer eigen middelen ontbreken en niet kan worden voldaan aan de voorwaarden om een lening met dit doel aan te gaan. Van Veldhoven heeft gemeld dat banken en decentrale overheden werken aan het verwezenlijken van een dergelijk fonds.   
  • Het subsidiepotje voor het verwijderen van asbestdaken is leeg en wordt niet aangevuld.  
  • Waarschijnlijk wordt het aangaan van een lening met dit doel gemakkelijker; een fonds moet uitkomst bieden wanneer een lening niet kan worden aangegaan.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Schenkingen en erfenissen zijn bij een sportvereniging natuurlijk altijd van harte welkom. Vanzelfsprekend geldt dat het sluitend krijgen van de begroting steeds weer een avontuur is. Maar hoe gaat de fiscus om met schenkingen en erfenissen? Ons kantoor licht u graag uitgebreid voor. Hieronder nemen we een en ander alvast in grote lijnen door.
 
Begunstigers
De Belastingdienst maakt bij schenkingen en erfenissen geen onderscheid tussen begunstigers. Met andere woorden: het maakt niet uit van wie de schenking of erfenis afkomstig is. Het kan een lid of oud-lid zijn, iemand van buiten de vereniging of een bedrijf. Wanneer het bedrag dat u toevalt per keer € 2.147 of minder is, van diverse afzenders, de vereniging geen belasting verschuldigd is.  
 
SBBI-status
Heeft uw vereniging de SBBI-status (SBBI staat voor Sociaal Belang Behartigende Instelling) dan zijn ook schenkingen en erfenissen boven € 2.147 van schenk- of erfbelasting vrijgesteld. Voor het verkrijgen van deze status geldt een aantal voorwaarden. Ons kantoor helpt u graag bij het aanvragen van deze status.
  • De Belastingdienst maakt bij schenkingen en erfenissen geen onderscheid tussen begunstigers.
  • Heeft uw vereniging de SBBI-status, dan zijn schenkingen en erfenissen boven € 2.147 vrijgesteld van schenk- of erfbelasting.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Bij stichtingen en verenigingen is het up-to-date houden van pc’s/laptops/software vaak niet de hoogste prioriteit. Mocht dat bij uw organisatie ook het geval zijn: een en ander brengt risico’s met zich mee. Ons kantoor wil uiteraard niet de specialist uithangen op dit gebied, maar deze risico’s kunnen ook onverwachte kosten met zich meebrengen. Vandaar dat wij erop wijzen.


Bescherming
Veel gebruikers van Windows werken met verouderde software, zo wijzen diverse onderzoeken al jaren uit. De kans op virussen en andere beveiligingslekken neemt daardoor toe. In het kader van de bescherming van privacy (van uw leden) hebt u als organisatie hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Maar ook de veiligheid van uw financiële administratie is in het geding.
 
Office 2007
Wanneer u bijvoorbeeld nog gebruik maakt van Microsoft Office 2007: deze versie wordt sinds oktober 2017 niet meer door Microsoft ondersteund. Het is maar de vraag of u kunt volstaan met de aanschaf van een nieuwe versie: dit hangt af van de leeftijd van uw pc/laptop. Laat u adviseren door een specialist.
  • Door verouderde software neemt de kans op virussen en andere beveiligingslekken toe.
  • Of u kunt volstaan met nieuwe software hangt af van de leeftijd van uw pc/laptop.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Kosten medische hennepteelt privé aftrekbaar
Wanneer iemand op voorschrift van een arts in eigen beheer cannabis teelt, behoren de kosten daarvan Pagina-inhoud
fiscaal aftrekbaar te zijn. Zo luidt het advies dat advocaat-generaal (AG) Niessen eind mei van dit jaar gaf aan de Hoge Raad. Dit soort adviezen zijn zwaarwegend. Wanneer De Hoge Raad zich hierover uitspreekt is nog niet bekend.
Specifieke zorgkosten
De belanghebbende in deze zaak lijdt aan een ernstige ziekte. Omdat zij onvoldoende baat heeft bij reguliere geneesmiddelen, zoals bepaalde variëteiten van medicinale cannabis, schreven haar artsen haar cannabis voor die alleen door eigen teelt kan worden verkregen. De kosten daarvan gaf zij op als aftrekbare, specifieke zorgkosten.
Chronisch zieken
Daarmee was de belastinginspecteur het niet eens. De rechtbank onderschreef de mening van de inspecteur niet, maar het hof wel, waarna beroep in cassatie werd ingesteld bij de Hoge Raad. De advocaat-generaal baseert zijn advies op het feit dat de aftrekbaarheid van specifieke zorgkosten onder andere dient om chronisch zieken tegemoet te komen.
  • Wanneer iemand op voorschrift van een arts in eigen beheer cannabis teelt, behoren de kosten daarvan fiscaal aftrekbaar te zijn.
  • Deze mening heeft AG Niessen als advies meegegeven aan de Hoge Raad: adviezen van een AG wegen zwaar.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Pensioenkorting compenseren
 
Diverse fondsen hebben aangekondigd binnen afzienbare termijn te moeten gaan korten op pensioenuitkeringen. Hoe dat uitpakt voor u, als u (binnenkort) pensioengerechtigd bent, hangt uiteraard af van de hoogte van de korting. Wanneer u een eigen woning hebt, zijn er manieren om voor meer geld te zorgen. Ons kantoor neemt graag uw persoonlijke situatie met u door. We stippen hieronder een paar opties aan.
 
Rentelasten
Wanneer u overwaarde hebt op uw huis is een krediethypotheek de voordeligste en flexibelste mogelijkheid. U neemt alleen geld op als u het nodig hebt. Een aflossingsvrije hypotheek kan ook, maar deze vorm heeft meer nadelen. In beide gevallen zal de bank beoordelen of u de rentelasten kunt dragen.
 
Levensloopbestendig
Wanneer u weinig inkomsten hebt, is een opeethypotheek het overwegen waard.  Verkopen en terughuren van uw woning kan ook, maar is duur. Wanneer u uw woning levensloopbestendig wilt maken en/of verduurzamen kunt u de overwaarde van uw woning gebruiken via de Blijverslening en Verzilverlening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting.
 
  • Bij overwaarde van uw huis en voldoende inkomen is een krediethypotheek een goede mogelijkheid.
  • Bij weinig inkomsten is een opeethypotheek het overwegen waard.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Wanneer u nog geen aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan, dan is het inmiddels de hoogste tijd. Op 1 mei moet de klus geklaard zijn, tenzij u uitstel aanvraagt (of uitstel en aangifte door ons kantoor voor u wil laten verzorgen). Wanneer u de aangifte al (zo goed als) klaar hebt liggen: wij voeren met alle plezier een laatste controle uit, zodat u zeker weet dat u geen geld laat liggen.


Twee miljard
Geld laten liggen: dat verschijnsel doet zich op grote schaal voor. Jaarlijks schijnt er minstens twee miljard euro belastingvoordeel (aftrekposten en toeslagen) voor particulieren onbenut te blijven, eenvoudigweg omdat het niet wordt aangevraagd. Het zou toch jammer zijn wanneer u onbedoeld een duit in dit zakje achterlaat.

Zzp’ers
Veel aftrekposten zijn in het leven geroepen voor zzp‘ers en hangen samen met de jaarcijfers. Deze posten zijn dus niet al door de Belastingdienst ingevuld en vaak wordt hier iets vergeten. Dus wanneer u zzp’er bent, is extra aandacht geboden.  

 
  • Jaarlijks schijnt er minstens twee miljard euro belastingvoordeel onbenut te blijven door particulieren.  
  • Wanneer u zzp’er bent, is extra aandacht geboden: vaak wordt een aftrekpost vergeten of niet geheel benut.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


U kunt dit jaar maximaal een ton onbelast schenken of ontvangen: de zogenoemde jubelton. De ontvanger moet tussen de 18 en 40 jaar oud zijn en het geld dient te worden besteed aan de eigen woning. Dat kan op diverse manieren, bijvoorbeeld aanschaf, verbouwing, aflossing hypotheek en afkopen erfpacht.
 
Leeftijd lenen
Mocht de ontvanger te oud zijn, maar een (fiscale) partner hebben die op de dag van de schenking 40 wordt of deze leeftijd nog niet bereikt heeft, dan kan deze leeftijd als het ware worden ‘geleend’ en blijft de schenking belastingvrij. Voor alle duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat de fiscale partner de schenking ontvangt.
 
Meer mogelijkheden
De jubelton kan zelfs vlak voor overlijden van de schenker nog worden toegeschoven, terwijl voor reguliere schenkingen geldt dat de fiscale vrijstelling vervalt wanneer ze worden gedaan binnen 180 dagen voor het overlijden van de schenker. Overigens bestaan er meer mogelijkheden vermogen over te dragen zonder dat de fiscus begint te likkebaarden.
  • De jubelton kan zelfs vlak voor overlijden van de schenker nog worden toegeschoven.
  • Er bestaan meer mogelijkheden vermogen over te dragen zonder dat de fiscus begint te likkebaarden.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Per 1 januari 2021 worden de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s beëindigd. Voor die tijd worden de maatregelen niet verder versoberd. Staatssecretaris Menno Snel heeft dat beloofd. Wat er na 1 januari 2021 gebeurt, staat nog te bezien. Ons kantoor houdt voor u de vinger aan de pols.


Vervoersbelangen
Voorlopig lijkt het erop dat de gestelde ‘klimaatdoeleinden’ niet worden gehaald, met de tot nu toe genomen of aangekondigde maatregelen. Wanneer we alleen kijken naar uw vervoersbelangen – wanneer u elektrisch rijdt of overweegt dit te gaan doen – zou dat op termijn fiscaal goed nieuws kunnen betekenen.
 
Cataloguswaarde
Sinds 1 januari van dit jaar zijn er al wel maatregelen versoberd, wat betreft het stimuleren van de aanschaf van emissievrije auto’s. Zo is de korting op de bijtelling in de inkomstenbelasting beperkt tot een cataloguswaarde tot €50.000 en is de Milieu-Investeringsaftrek minder scheutig.
  • Tot 1 januari 2021 worden de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s niet verder versoberd.
  • De gestelde klimaatdoeleinden lijken niet te worden gehaald: op termijn wellicht fiscaal goed nieuws voor ‘elektrische rijders’.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:

Download onze App

Vul in en ontvang een downloadlink.