V.O.F. Van Paridon

Voor ondernemers. Berichten in onze App

Leasefietsers behouden reiskostenvergoeding
Per 1 januari komend jaar begint de bijtellingsregeling voor zakelijke fietsen: 7 procent van de aanschafwaarde (consumentenadviesprijs). Daarbij is uitgegaan van 25 procent privégebruik. Het was niet duidelijk of naast deze regeling de onbelaste vergoeding van 19 cent per zakelijke kilometer zou blijven bestaan, maar die duidelijkheid is er inmiddels: die vergoeding blijft bestaan.
Administratieve consequenties
Welke consequenties een en ander heeft voor de administratie van uw onderneming, neemt ons kantoor graag met u door. Het is nu in elk geval zo dat personeelsleden die gebruik (gaan) maken van een leasefiets van de zaak, recht behouden op een onbelaste kilometervergoeding van 19 cent wanneer men met een ander vervoermiddel dan de leasefiets naar en van het werk reist.
Belangenorganisaties
Het ministerie van Financiën heeft dit bevestigd. Volgens belangenorganisaties als de Koninklijke RAI Vereniging is behoud van de onbelaste reiskostenvergoeding naast de bijtellingsregeling cruciaal voor het succes van de fiscale regeling.
  • De bijtellingsregeling voor zakelijke fietsen gaat per 1 januari komend jaar in: 7 procent van de aanschafwaarde.
  • Personeelsleden die met een ander vervoermiddel naar en van het werk reizen, behouden het recht op een onbelaste kilometervergoeding van 19 cent.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Korting mrb bestelauto’s omlaag

Wanneer u voor uw onderneming gebruik maakt van bestelauto’s die op benzine of diesel rijden, dan is voor u het lagere bestelautotarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) van toepassing. Om elektrisch rijden voor u aantrekkelijker te maken, gaat het kabinet deze tarieven geleidelijk verhogen. Ons kantoor berekent graag hoe de keuze voor elektrische auto’s voor u uitpakt.
Lichter/zwaarder
De verhoging is gebaseerd op het gewicht van de bestelauto, zodanig dat het tarief voor lichtere bestelauto’s minder wordt verhoogd en het bedrag voor zwaardere exemplaren meer stijgt. Op het eerste gezicht gaat het niet om schokkende bedragen: gemiddeld 24 euro per jaar per bestelauto.
Belastingvoordelen
De verhoging gaat in per 2021 en duurt vooralsnog tot en met 2024: gemiddeld gaat het dan toch nog om een aardig bedrag. In 2025 wordt het (gemiddelde) tarief weer met €24 verlaagd. De huidige belastingvoordelen voor volledig elektrisch rijden, geldend tot 2021, worden verlengd tot 2025.
  • Gemiddeld €24 meer per jaar per auto, van 2021 tot en met 2024: toch nog een aardig bedrag.
  • De huidige belastingvoordelen voor volledig elektrisch rijden, geldend tot 2021, worden verlengd tot 2025.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat.
Griffierechten kleinere vorderingen omlaag
Wanneer u als ondernemer te maken krijgt met een onbetaalde rekening van net boven de 500 euro, stapt u waarschijnlijk niet naar de rechter om uw financiële gelijk te halen wanneer u €486 aan griffierechten kwijt kunt zijn. Daarom heeft minister Sander Dekker voorgesteld de griffierechten voor vorderingen tussen €500 en €5000 te verlagen.
Wanbetalers
Wanneer Dekkers voorstel wordt geaccordeerd zal het griffierecht €306 zijn en wanneer uw onderneming geen rechtspersoon is €204. Dekker komt hiermee tegemoet aan klachten van het mkb en van deurwaarders: de huidige tarieven ontmoedigen de gang naar de rechter. Wanbetalers maken misbruik van die wetenschap.
Aantoonbare pogingen
Het griffierecht voor vorderingen boven €5000 gaat omhoog. Voor vorderingen tot €500 blijven de huidige tarieven gelden. Voor u de gang naar de rechter maakt: het is belangrijk dat u kunt aantonen welke pogingen u hebt ondernomen een vordering betaald te krijgen. Ons kantoor staat u in dit traject graag terzijde met raad en daad. U komt dan in elk geval beslagen ten ijs.
  • De huidige griffietarieven ontmoedigen de gang naar de rechter. Wanbetalers maken misbruik van die wetenschap.
  • Het is belangrijk dat u voor de rechter kunt aantonen welke pogingen u hebt ondernomen uw vordering betaald te krijgen.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
De nieuwe kleineondernemersregeling
Op 1 januari 2020 gaat de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR) in. De bedoeling is dat u als kleine ondernemer door de nieuwe regeling minder administratieve rompslomp hebt. Het is aan u of u deelneemt aan de regeling. Het is niet in alle gevallen duidelijk wat een verstandige beslissing is; dat kan voor iedereen anders liggen. Uiteraard staat ons kantoor u graag met raad en daad terzijde.
Aftrekpost kwijt
U kunt aan de nieuwe KOR deelnemen wanneer u een in Nederland gevestigde ondernemer bent en uw omzet niet hoger is dan €20.000 per kalenderjaar (niet alle omzet telt mee). U wordt vrijgesteld van omzetbelasting, u factureert geen btw en hoeft die dus ook niet af te dragen. Wel bent u een aftrekpost kwijt.
Rechtspersonen
De huidige KOR geldt alleen voor natuurlijke personen en samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen. Aan de nieuwe regeling kunnen ook rechtspersonen als stichtingen, verenigingen en bv’s deelnemen. Het is belangrijk te weten of de omzet beneden €20.000 blijft. Hiervoor zijn hulpmiddelen op internet te vinden, maar ons kantoor biedt u graag professionele steun. Ook kunnen we u aanmelden voor de nieuwe KOR.
  • Als deelnemer aan de nieuwe KOR wordt u vrijgesteld van omzetbelasting, u factureert geen btw en draag deze dus ook niet af.
  • Of deelnemen aan de nieuwe KOR verstandig is, kan voor iedereen anders liggen.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Betere bescherming bij zakendoen op digitale platforms
Voor het MKB komt er meer zekerheid wat betreft het zakendoen met digitale platforms, zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. Daarover is in EU-verband overeenstemming bereikt in de vorm van een Platform-to-Business (P2B)-verordening. Dergelijke platforms zijn voor ondernemers een belangrijk instrument om hun diensten en producten aan te bieden.
Volgorde van zoekresultaten
De P2B-regelgeving betreft zaken als transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels met betrekking tot geschillenbeslechting. De voorschriften gelden ook voor platforms die hun hoofdvestiging niet in de EU hebben, maar er wel opereren, zoals Google, Facebook en Amazon. Na publicatie (volgt deze zomer) hebben de platforms een jaar de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen.
Afhandeling geschillen
Het is de bedoeling dat de regelgeving zorgt voor eerlijke verhoudingen tussen platforms en ondernemers, door transparantie en effectieve geschillenbeslechting. Zo moeten ondernemers bij een geschil een beroep kunnen doen op het platform in kwestie voor kosteloze en snelle afhandeling. Ons kantoor geeft u graag alle informatie.
  • De nieuwe P2B-regelgeving moet zorgen voor eerlijke verhoudingen tussen platforms en ondernemers.
  • Bij een geschil moeten ondernemers kunnen rekenen op kosteloze en snelle afhandeling door platforms.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
WAB belangrijk voor uw bedrijf
Op 1 januari 2020 wordt de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van kracht. Heel wat bedrijven zijn hiervan niet op de hoogte, laat staan dat men weet wat de wet inhoudt. Een voorlichtingscampagne van de overheid heeft verbetering gebracht, maar de stand van zaken lijkt nog steeds zorgelijk. Welke consequenties heeft de WAB voor uw bedrijf? Ons kantoor licht u graag voor.
Oproepkrachten
We doen dat bij voorkeur in een gesprek, dit bericht is slechts bedoeld om u – indien nodig – stof tot nadenken aan te reiken. Zeker wanneer uw bedrijf gebruik maakt van oproepkrachten is de WAB niet zonder (financiële) gevolgen. Wanneer uw bedrijf hierop niet is voorbereid, kan dat vervelend uitpakken.
Transitievergoeding
Behalve wat betreft oproepkrachten verandert er nog het een en ander. We noemen hier de regelgeving met betrekking tot transitievergoeding, payrolling (dezelfde arbeidsvoorwaarden als personeel in vaste dienst) en de WW-premie, die voor flexibel personeel hoger wordt.
  • Wanneer uw bedrijf gebruik maakt van oproepkrachten is de WAB niet zonder financiële gevolgen.
  • De regelgeving met betrekking tot transitievergoeding, payrolling en de WW-premie verandert door de WAB.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat.
Ontslag langdurig zieke werknemer
Als werkgever bent u verplicht een zieke werknemer twee jaar door te betalen en u in te zetten voor re-integratie. Wanneer u aan uw verplichtingen hebt voldaan, mag u de loonbetaling stoppen en de werknemer in kwestie ontslaan, tegen betaling van een transitievergoeding. Wanneer u de loonbetaling stopt, maar de werknemer niet ontslaat, ontstaat een slapend dienstverband.
Hoge Raad
In de praktijk gingen rechters divers om met verzoeken van werknemers om ontslag en betaling van een transitievergoeding. Advocaat-generaal De Bock van de Hoge Raad heeft hierover recent geadviseerd: als werkgever bent u in principe verplicht, op verzoek van de werknemer, zo’n slapend dienstverband te beëindigen en een bedrag ter hoogte van de transitievergoeding te betalen.
Compensatieregeling
Voor de transitievergoeding na slapende dienstverbanden treedt op 1 april 2020 een compensatieregeling in werking, met terugwerkende kracht tot 1 juli 2015. Deze compensatie heeft gevolgen voor de premies die u betaalt. Ons kantoor verstrekt u graag advies op maat: wat is in uw geval de beste keuze?
  • Volgens de advocaat-generaal van de Hoge Raad bent u als werkgever verplicht, op verzoek van de langdurig zieke werknemer, een slapend dienstverband te beëindigen.
  • Voor de bijbehorende transitievergoeding kunt u per 1 april 2020 compensatie aanvragen, met gevolgen voor de premies die u betaalt.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat.
Zorg dat werknemers vakantiedagen kunnen opnemen
Als werkgever hebt u de plicht uw best te doen ervoor te zorgen dat uw werknemers hun vakantiedagen opnemen. Doet u dat niet, dan heeft dat een consequentie die vervelend kan uitpakken: het wettelijk minimum aan vakantiedagen vervalt dan niet na de termijn die in het arbeidscontract wordt gesteld. Het Europese Hof van Justitie heeft zich daarover uitgesproken.
Zes maanden
Als werkgever moet u kunnen aantonen dat u uw best hebt gedaan bovengenoemde verplichting na te komen. U dient uw werknemers schriftelijk, duidelijk en tijdig te wijzen op de in Nederland geldende vervaltermijn van zes maanden (tenzij een langere termijn is overeengekomen) na het jaar waarin de vakantiedagen zijn opgebouwd.
Haken en ogen
Wanneer een werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest deze vakantiedagen op te nemen binnen afgesproken vervaltermijn, vervalt het recht op die dagen niet. De inmiddels geldende regeling kent haken en ogen. Zo is het in principe niet de bedoeling dat openstaande vakantiedagen financieel worden vergoed. Wanneer de arbeidsoverkomst wordt beëindigd, mag dat weer wel.
  • U dient uw werknemers goed en tijdig te informeren over de datum waarop hun vakantiedagen vervallen.
  • Als werkgever kunt u niet eenzijdig openstaande vakantiedagen financieel compenseren.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Papieren bewaren is verstandig   
Hebt u uw woning verbouwd met behulp van een lening, bijvoorbeeld van uw bv? En denkt u na een paar jaar dat de bonnetjes en andere betaalbewijzen nu wel eens weg kunnen? Wij adviseren u dringend dat niet te doen en uw opruimwoede op iets anders te richten. We leggen dat hieronder kort uit. Een uitgebreidere toelichting geeft ons kantoor u uiteraard graag persoonlijk.
Aantoonbaar
Wanneer de financiering van uw verbouwing een eigenwoningschuld is en u wilt de hypotheekrente aftrekken op uw inkomsten uit werk en woning in box 1, kan dat alleen als de verbetering of het onderhoud van de woning schriftelijk aantoonbaar is. D.w.z. met bonnetjes en andere betaalbewijzen. Althans, wanneer de Belastingdienst om die bewijzen vraagt. En dat kan nog heel lang.
Goedkeuring
De Hoge Raad heeft namelijk onlangs geoordeeld dat er geen maximale termijn is voor het kunnen overleggen van dit soort papieren. Wanneer de bedoelde aftrek in eerdere jaren is goedgekeurd, wil dat niet zeggen dat deze goedkeuring ook daarna geldt.
  • Hebt u uw woning verbouwd met behulp van een lening? Bewaar de betaalbewijzen, in verband met aftrekbaarheid van de rente.
  • De Hoge Raad heeft onlangs bepaald dat er geen maximale termijn is voor het kunnen overleggen van dit soort papieren.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Bestuurlijke aansprakelijkheid
Wanneer een BV verplichtingen niet nakomt of regels overtreedt, is de BV hierop aanspreekbaar. Dat geldt niet voor het bestuur van de BV, tenzij er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Wanneer dit bestuur uit meerdere personen bestaat, zijn zij allen verantwoordelijk voor elkaars handelen. Uit deze verantwoordelijkheid kan ook gezamenlijke aansprakelijkheid voortkomen.
Schuldeisers
Die aansprakelijkheid ligt anders ten opzichte van schuldeisers, maar het voert hier te ver dit precies uiteen te zetten. Ons kantoor geeft u graag persoonlijk uitleg.
Met betrekking tot onbehoorlijk bestuur valt nog het een en ander op te merken. Bij een faillissement gaan heel wat rechters niet snel over tot een dergelijke kwalificatie.
Verzekeren
Dat doen rechters echter wel direct wanneer geen goede administratie is bijgehouden, de jaarrekening van de BV te laat is gepubliceerd (het belang hiervan kan niet snel worden overschat) en dit een rol heeft gespeeld in het faillissement. Ten slotte: u kunt zich verzekeren tegen bestuurlijke aansprakelijkheid, maar dit is slechts effectief wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Ons kantoor licht u graag voor.
  • Het belang van een goede administratie en tijdige publicatie van de jaarrekening kan niet snel worden overschat.
  • U kunt zich verzekeren tegen bestuurlijke aansprakelijkheid, maar dit is slechts onder bepaalde voorwaarden effectief.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
AVG: bent u al helemaal op de hoogte?
Aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei 2018 is ingegaan, hebben we eerder aandacht besteed. Maar tot veel verenigingen en stichtingen is nog niet helemaal doorgedrongen wat de AVG inhoudt. Ons kantoor is geen specialist op dit terrein, maar we wijzen u graag de weg. Al is het maar vanwege eventuele financiële gevolgen van fouten. Hieronder stippen we alvast wat zaken aan.
Boetes
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op naleving van de AVG. In principe kan de AP miljoenenboetes uitdelen, maar uw buurtvereniging hoeft daarvoor natuurlijk niet bang te zijn. Toch is het altijd verstandig de wet na te leven, want kleinere boetes zijn ook vervelend.
Toestemming
De AVG komt er in het kort op neer dat personen, van wie u over gegevens beschikt, daarvan geen nadelen mogen ondervinden. Bovendien moet u toestemming hebben deze gegevens te verzamelen en te gebruiken, alleen voor het doel waarvoor de gegevens verzameld zijn. Met betrekking tot zaken als bijvoorbeeld ras, etnische afkomst, politieke opvattingen en seksuele geaardheid mogen gegevens niet worden verzameld, uitzonderingen daargelaten.
  • Persoonsgegevens mag u alleen verzamelen en gebruiken met het doel waarvoor de gegevens verzameld zijn, met toestemming van de persoon in kwestie.
  • Bepaalde gegevens mogen niet worden verzameld, uitzonderingen daargelaten.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat.
Onbelaste vrijwilligersvergoeding geïndexeerd

In het Belastingplan 2020, gepubliceerd op Prinsjesdag, is opgenomen dat de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding met ingang van 1 januari 2020 jaarlijks wordt geïndexeerd. Dit betekent dat de vergoeding dezelfde waarde houdt, wat koopkracht betreft. Deze maatregel was door de Eerste Kamer al goedgekeurd.
Voorwaarden
De stand van zaken is op dit moment (sinds begin 2019) dat vrijwilligers, mits zij voldoen aan alle voorwaarden, vergoedingen mogen ontvangen van maximaal €170 per maand en €1700 per kalenderjaar. Hierover hoeven zij geen belasting en premie volksverzekeringen te betalen. Als organisatie bent u over dit bedrag geen premies werknemersverzekeringen verschuldigd.
Afronding
Bij het indexeren zal de overheid gebruik maken van afronding. Per kalenderjaar wordt de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding afgerond op een veelvoud van 100 euro. Daardoor is een jaarlijkse wijziging van het bedrag niet nodig.
  • Met ingang van 2020 wordt de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding jaarlijks geïndexeerd.
  • Per kalenderjaar wordt de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding afgerond op een veelvoud van 100 euro.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Private fondsen als subsidiënt

We hebben al eens aangestipt dat voor stichtingen en verenigingen heel veel subsidiemogelijkheden bestaan. De overheid een belangrijke subsidiënt, maar er zijn ook vele tientallen private fondsen. Op internet is hierover veel te vinden, ook over voorwaarden die subsidiënten stellen, maar ons kantoor is graag uw gids. Laten we eens praten over wat we verder in dezen voor u kunnen betekenen.
Op tijd
Wanneer u overweegt subsidie aan te vragen voor een door uw stichting of vereniging te starten project is het van groot belang dat u de aanvraag goed voorbereidt en op tijd doet. Vuistregel is: doe de aanvraag een half jaar voor u daadwerkelijk met het project wilt beginnen, vooral wanneer u private fondsen wilt benaderen.
Gespecialiseerde bedrijven
Deze fondsen behandelen aanvragen tijdens bestuursvergaderingen, die veelal maar eens per kwartaal plaatshebben. Belangrijk: wanneer u al met het project begonnen bent, krijgt u bij veel subsidiënten nul op het rekest. Ten slotte: er zijn gespecialiseerde bedrijven die subsidie voor u aanvragen, maar deze willen altijd een percentage van de verworven steun.
  • Wanneer u subsidie wilt aanvragen voor een project, doe dit een half jaar voor u met het project wilt beginnen.
  • Wanneer u al met project begonnen bent, krijgt u bij veel subsidiënten nul op het rekest.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Intensiever toezicht door fiscus op verenigingen
We hebben al eerder aandacht gevraagd voor het feit dat de Belastingdienst intensiever controleert of sportverenigingen belasting afdragen en of de afdracht klopt. Vaak zijn bestuurders zich niet bewust van het feit dat hun vereniging belastingplichtig is. Vaak wordt gedacht dat een vereniging is vrijgesteld van btw, maar dit is niet het geval.
Bestuurswisselingen
Wanneer de juiste kennis wel aanwezig is, gaat deze regelmatig verloren door bestuurswisselingen. Daarbij komt dat de focus veelal op de sport ligt en belastingtechnische aspecten als bijzaak worden beschouwd. Vanuit ons vak kunnen we er niet genoeg op hameren dat dit een zeer riskante benadering is, waardoor snel kostbare fouten kunnen worden gemaakt.
Uw specifieke situatie
Wel is het zo dat u als sportvereniging vrijstelling van btw kunt genieten voor bepaalde ‘leveringen en diensten’. Hierover hoeft geen btw in rekening te worden gebracht. Aftrek of teruggave is dan uiteraard ook niet mogelijk. Op internet is te vinden voor welke leveringen en diensten vrijstelling geldt, maar voor ons kantoor is het een kleine moeite uit te leggen hoe dit precies ligt voor uw specifieke situatie.
  • Vaak zijn bestuurders zich niet bewust van het feit dat hun sportvereniging belastingplichtig is.
  • Wel is het zo dat u voor bepaalde leveringen en diensten vrijstelling van btw kunt genieten.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Deadline asbestverwijdering verworpen

Wanneer uw sportclub voor 1994 is opgericht, zou het wel eens kunnen dat het dak van uw clubhuis asbest bevat. Tot 1994 werd veel gebruik gemaakt van asbest in daken, daarna werd het materiaal verboden als toepassing. Over het verwijderen van asbest was en is veel te doen, maar de deadline van 1 januari 2028 – alle asbest gesaneerd – is recent door de Eerste Kamer verworpen.
Subsidiepotje
Het is niet de eerste keer dat de ‘asbest-deadline’ onderwerp van discussie is. Eerst was het 2024, toen 2025 en vervolgens 2028. Het oorspronkelijke subsidiepotje was in een oogwenk leeg. Dat viel te verwachten, omdat vorig jaar nog sprake was van 15.000 voetbalvelden aan asbesthoudende daken.
Vraag en aanbod
Een nieuwe deadline is vooralsnog niet bekendgemaakt. Dit heeft te maken met het feit dat de kosten voor het verwijderen van een asbestdak fors gestegen zijn, omdat de vraag veel groter is dan het aanbod. Er zijn te weinig bedrijven die asbest veilig kunnen verwijderen en die bedrijven kunnen moeilijk personeel vinden. Wordt vervolgd.
  • Een nieuwe datum, waarop alle asbestdaken in Nederland moeten zijn verwijderd, is vooralsnog niet bekendgemaakt.
  • De kosten van het verwijderen van asbestdaken zijn fors gestegen, omdat de vraag veel groter is dan het aanbod.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Vervroegd aflossen: adders onder het gras
Financiële meevallers gebruiken voor het (gedeeltelijk) vervroegd aflossen van een  hypotheek wordt vergemakkelijkt doordat meer banken gelegenheid geven dit boetevrij te doen. Vervroegd aflossen heeft voordelen, maar nadelen zijn er ook. De afweging is een kwestie van sommetjes maken, gebaseerd op uw persoonlijke situatie. Ons kantoor maakt die sommetjes graag voor u.
Voordelen
De materie is te complex om hier volledig uit de doeken te doen. Dat doel beogen wij dan ook niet, maar we stippen een en ander kort aan. Een overweging om vervroegd af te lossen, kan zijn dat aflossen al een tijd voordeliger is dan sparen. En: wanneer u substantieel aflost, dalen uw maandlasten. Daarnaast zal verhoging van de hypotheekrente u minder zorgen baren. Waardedaling van uw huis levert minder eventuele restschuld op.
Nadelen
Nadeel van eerder aflossen is een lagere hypotheekrenteaftrek. Daarnaast: de overwaarde van de woning stijgt, waardoor – kort door de bocht – de aftrekmogelijkheden voor een volgende woning kunnen dalen. Ook wordt u minder flexibel in het opvangen van financiële tegenvallers. En: u kunt aan het eind van de hypotheekperiode te maken krijgen met extra inkomstenbelasting.
  • Vervroegd (gedeeltelijk) aflossen van uw hypotheek heeft voordelen, maar nadelen zijn er beslist ook.
  • De afweging is een kwestie van sommetjes maken, gebaseerd op uw persoonlijke situatie. Ons kantoor doet dat graag voor u.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Elektrisch rijden blijft aantrekkelijke optie
De belastingvoordelen, die u geniet als eigenaar en koper van een elektrische auto, blijven voorlopig voor een groot deel bestaan. Dit staat in de op Prinsjesdag openbaar gemaakte maatregelen van het kabinet Rutte III. Deze voordelen zouden in 2021 worden afgeschaft.
Financiële plaatje
Het kabinet heeft besloten elektrisch rijden te blijven stimuleren. Daarom blijven voordelen als vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en bpm (aanschafbelasting) gelden tot 2025. Wanneer u eigenaar bent van een elektrische auto komt uw financiële plaatje er dus anders uit te zien. Uiteraard geldt dit eens te meer wanneer u de aanschaf van een elektrische auto overweegt. Ons kantoor berekent graag voor u wat in uw situatie de verstandigste keuze is.
Bijtelling
Per 1 januari 2020 wordt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s van de zaak verhoogd van 4 naar 8 procent over de eerste € 45.000. In 2021 wordt de bijtelling verhoogd naar 12 procent over de eerste € 40.000 en voor de jaren 2022 tot en met 2024 wordt het bijtellingspercentage 16 procent. In 2025 is dat 17 procent en in 2026 geldt dezelfde bijtelling als voor alle andere auto’s: 22 procent.
  • Voordelen als vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en bpm blijven gelden tot 2025.
  • De bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak wordt geleidelijk verhoogd tot 22 procent in 2026.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Lijfrentebesluit over te veel betaalde premies
Wanneer u meer lijfrentepremie hebt betaald dan op grond van de jaarruimte en/of reserveringsruimte fiscaal aftrekbaar is, valt een deel van de betaalde premie buiten die aftrekbaarheid. Maar de regels worden versoepeld. We gaan daarop hieronder kort in. Ons kantoor geeft u graag persoonlijk een complete toelichting. Overigens kunnen we u ook helpen te veel betaalde premie te voorkomen.
Dubbele belastingheffing
Volgens de versoepelde regels mag de niet af te trekken premie in mindering worden gebracht op de uitkering, tot een bedrag van €2269. Is het bedrag hoger, dan mag dit niet. Dubbele belastingheffing doemt dan op, maar staatssecretaris Menno Snel (Financiën) heeft bedacht dat u de verzekeraar of bank in dat geval kunt verzoeken de te veel betaalde premie terug te storten.
Box 3
Aan dit laatste zijn voorwaarden verbonden. U hebt een verklaring van de Belastingdienst nodig en het moet gaan om betalingen in het kalenderjaar waarin u om deze verklaring hebt gevraagd, plus de vijf voorgaande jaren. Het teruggestorte bedrag dient tot het box 3-vermogen te worden gerekend.
  • Niet af te trekken lijfrentepremie mag in mindering worden gebracht op de uitkering, tot een bedrag van €2269.
  • Boven dit bedrag kunt u de verzekeraar of bank verzoeken – onder voorwaarden – de teveel betaalde premie terug te storten.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Vrees voor knauw populariteit stekkerauto’s terecht?
Sinds 1 januari van dit jaar geldt voor elektrische leaseauto’s, met een aanschafprijs tot €50.000, een bijtelling van 4 procent. Per 2020 wordt dat 8 procent. Deze verhoging zou pas per 2021 ingaan, maar de maatregel is vervroegd als onderdeel van de nieuwe klimaatplannen van het kabinet. Hoe vreemd dat op het eerste gezicht ook mag klinken.
Belangenorganisaties
Belangenorganisaties als Bovag, RAI en VER (Vereniging Elektrische Rijders) zijn ontstemd over het feit dat de overheid het bijtellingstarief vervroegd heeft verhoogd. Duizenden leaserijders proberen inmiddels hun elektrische auto nog dit jaar geleverd te krijgen, maar de meeste modellen staan pas in 2020 bij de dealer.
Beste keuze
Genoemde belangenorganisaties voorspellen dan ook dat de populariteit van elektrische auto’s een knauw krijgt. Die voorspelling lijkt uiteraard niet uit de lucht gegrepen, maar de bijtelling voor elektrische auto’s is ook in 2020 een stuk lager dan voor auto’s op traditionele brandstoffen. Daarnaast gaan elektrische auto’s naar verwachting langer mee. Ons kantoor becijfert graag wat in uw situatie de beste keuze is.
  • De bijtelling voor elektrische auto’s is ook in 2020 een stuk lager dan voor auto’s op traditionele brandstoffen.
  • Elektrische auto’s gaan naar verwachting langer mee. Ons kantoor becijfert graag wat in uw situatie de beste keuze is.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
Kosten medische hennepteelt privé aftrekbaar
Wanneer iemand op voorschrift van een arts in eigen beheer cannabis teelt, behoren de kosten daarvan Pagina-inhoud
fiscaal aftrekbaar te zijn. Zo luidt het advies dat advocaat-generaal (AG) Niessen eind mei van dit jaar gaf aan de Hoge Raad. Dit soort adviezen zijn zwaarwegend. Wanneer De Hoge Raad zich hierover uitspreekt is nog niet bekend.
Specifieke zorgkosten
De belanghebbende in deze zaak lijdt aan een ernstige ziekte. Omdat zij onvoldoende baat heeft bij reguliere geneesmiddelen, zoals bepaalde variëteiten van medicinale cannabis, schreven haar artsen haar cannabis voor die alleen door eigen teelt kan worden verkregen. De kosten daarvan gaf zij op als aftrekbare, specifieke zorgkosten.
Chronisch zieken
Daarmee was de belastinginspecteur het niet eens. De rechtbank onderschreef de mening van de inspecteur niet, maar het hof wel, waarna beroep in cassatie werd ingesteld bij de Hoge Raad. De advocaat-generaal baseert zijn advies op het feit dat de aftrekbaarheid van specifieke zorgkosten onder andere dient om chronisch zieken tegemoet te komen.
  • Wanneer iemand op voorschrift van een arts in eigen beheer cannabis teelt, behoren de kosten daarvan fiscaal aftrekbaar te zijn.
  • Deze mening heeft AG Niessen als advies meegegeven aan de Hoge Raad: adviezen van een AG wegen zwaar.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:

Download onze App

Vul in en ontvang een downloadlink.